Digitální gramotnost zdravotníků je zásadní pro úspěšnou digitální transformaci zdravotnictví. Jak k tomu přistupují v Evropě?

 

Digitální transformace zdravotnictví představuje jeden z klíčových aspektů ke zlepšení kvality, efektivity a dostupnosti zdravotní péče. Tento komplexní proces zahrnuje postupné zavádění digitálních procesů a technologií do běžného fungování systému zdravotnictví. Tedy do fungování nemocnic, ambulancí, ordinací praktických lékařů nebo zdravotnických laboratoří včetně implementace konkrétních služeb jako například zavedení a sdílení elektronických zdravotních záznamů, eReceptů či telemedicíny. Digitalizace zdravotnictví s sebou nese i řadu výzev – jednou z nich, kterou česká odborná debata doposud příliš nereflektovala, je potřeba zajistit dostatečnou úroveň digitální zdravotní gramotnosti včetně digitálních kompetencí zdravotnických pracovníků.

Schopnost zdravotnických pracovníků efektivně využívat nové digitální nástroje je předpokladem pro jejich smysluplné nasazení do praxe. Bez adekvátní znalosti a důvěry v tyto technologie nelze očekávat jejich široké přijetí ani plné využití jejich potenciálu ve prospěch pacientů. Tento požadavek je dnes reflektován na evropské a globální úrovni jak v legislativě, tak ve strategických dokumentech. Například Nařízení o evropském prostoru pro zdravotní data (EHDS), které vstoupilo v platnost počátkem tohoto roku, ve svém článku 83 zavazuje členské státy k zavedení přístupných a cenově dostupných vzdělávacích programů pro zdravotnické pracovníky. Tyto programy mají zdravotníkům pomoci porozumět jejich roli při práci s elektronickými zdravotními daty a naučit se s nimi efektivně a bezpečně zacházet. Podobně i Strategie WHO pro digitální zdraví (Global Strategy on Digital Health 2020-2025) ve svých cílech zdůrazňuje nutnost posílit kapacity vzdělávacích institucí a zajistit celoživotní vzdělávání zdravotnických pracovníků v oblasti digitální gramotnosti. WHO zároveň vyzývá k vytvoření rámců základních digitálních kompetencí, které by měly být součástí vzdělávacích a tréninkových programů pro zdravotnické profese.

Řada evropských zemí (např. Francie, Estonsko, Švédsko, Německo nebo Španělsko) si již rámce základních digitálních kompetencí stanovila a zařadila rozvoj digitálních dovedností zdravotníků mezi hlavní priority svých národních strategií. Vedle národních iniciativ probíhají i celoevropské projekty, které se na zvyšování kvalifikace zdravotníků v oblasti digitalizace zaměřují, například XiA nebo SUSA.

Kapitoly: Situace v ČR, Zahraniční příklady dobré praxe, Závěr, Digitalizační slovník, Také jsme psali

MZ_Best-practice-Tabulka-ALL-G
celá studie

No data-cuate

Situace v Česku

V Česku zatím neexistuje systematický rámec ani ucelené programy pro rozvoj digitálních kompetencí zdravotníků. Vzdělávání v této oblasti je sice zmiňováno ve strategických dokumentech, v praxi však probíhá převážně nahodile na úrovni jednotlivých zařízení či v rámci jednorázových projektů. Důvodem je mimo jiné nízká úroveň digitalizace zdravotnictví, což se promítá i do omezené poptávky po vzdělávacích programech. Vzdělávání a digitalizace se přitom navzájem podmiňují – bez dostatečného rozvoje digitálních kompetencí nelze efektivně zavádět nové technologie, a naopak bez jejich rozšíření ve zdravotnické praxi chybí tlak na systematickou edukaci. Je proto pravděpodobné, že s postupujícím zaváděním nových nástrojů a informačních systémů do každodenní klinické praxe bude potřeba cíleného vzdělávání výrazně narůstat.

Více o rozvoji digitálních kompetencí zdravotníků v Česku

Čím se můžeme inspirovat v zahraničí?

V této rešerši představujeme vybrané zahraniční příklady dobré praxe zaměřené na vzdělávání a zvyšování digitálních kompetencí zdravotníků. Cílem je ukázat přístupy, které mohou sloužit jako inspirace pro české prostředí. Při tvorbě výstupu jsme čerpali převážně z veřejně dostupných zdrojů, z informací získaných od zahraničních expertů a z výstupů projektu Improving digital competences of health workforce. Je třeba zdůraznit, že se jedná pouze o příklady zahraniční dobré praxe, nikoli o úplný přehled všech edukačních aktivit probíhajících na evropské půdě.

Duplicate-cuate

Definování digitálních kompetencí

Ze zahraničních zkušeností vyplývá, že nezbytným předpokladem pro rozvoj digitálních kompetencí zdravotníků je vytvoření nebo převzetí tzv. rámce digitálních kompetencí. 

Rámec digitálních kompetencí pro zdravotníky představuje soubor znalostí, dovedností a postojů, jimiž zdravotníci musí disponovat, aby dokázali efektivně využívat digitální technologie a elektronické nástroje ke zlepšení péče o pacienty. Patří sem například schopnost zadávat a aktualizovat údaje v elektronické zdravotní dokumentaci, vést telekonzultace s pacienty prostřednictvím online platforem, ale také rozpoznávat a hlásit kybernetické hrozby.

Digitální kompetence zdravotníků však nejsou jen o technické zručnosti. Zahrnují také bezpečné a správné používání elektronických nástrojů, jejich integraci do každodenní praxe a schopnost efektivní komunikace i vzdělávání v digitálním prostředí. 

Po ustanovení jasného rámce digitálních kompetencí je potřeba průběžně hodnotit, jaké dovednosti zdravotníci skutečně ovládají, například prostřednictvím testování a bodového hodnocení jednotlivých oblastí. Je přitom nutné zohlednit, že různé skupiny zdravotníků potřebují odlišné sady kompetencí. Nelze proto všechny zdravotníky hodnotit jedním univerzálním testem; požadavky je vhodné přizpůsobovat podle profesní role – jiná kritéria se uplatní u zdravotníků s přímým kontaktem s pacienty, jiná u výzkumných pracovníků či managementu. Takové hodnocení pak pomáhá identifikovat konkrétní oblasti, kde mají jednotlivé skupiny zdravotnických pracovníků největší mezery a kam je třeba cílit vzdělávací aktivity. 

Zjistit více o rámcích digitálních kompetencí ve Francii, UK či Katalánsku

Příklady vzdělávacích programů

 

Dalším klíčovým krokem v rozvoji digitálních kompetencí zdravotníků je implementace cílených vzdělávacích programů. Na základě plošného testování digitálních dovedností je možné identifikovat konkrétní oblasti, v nichž zdravotníci zaostávají, a které jsou zároveň nezbytné pro výkon jejich profese. Právě na tyto zjištěné nedostatky by se měly vzdělávací aktivity zaměřit.

Jak již bylo uvedeno v předchozím bodě, různé skupiny zdravotníků vyžadují odlišné sady digitálních kompetencí, přizpůsobení obsahu i formy vzdělávání je tedy klíčové. Jako efektivní se v zahraniční praxi osvědčuje kombinace online kurzů, prezenčních školení a interaktivních diskuzí, které umožňují nejen získání teoretických znalostí, ale také praktické procvičení nových dovedností. Za absolvování těchto kurzů mohou účastníci získat certifikace či kredity (ECTS). 

Přehled vybraných vzdělávacích kurzů a programů:

  • Španělsko – Ministerstvo zdravotnictví spustilo akreditovaný půlroční kurz digitálního leadershipu pro zdravotníky, který systematicky rozvíjí jejich digitální gramotnost a dovednosti v oblasti interoperability a kyberbezpečnosti.
  • Nizozemsko – inovační projekt DUTCH, který využívá virtuální simulace, e-learning a gamifikaci k praktickému tréninku operačních profesí bez nutnosti klinických případů.
  • Německo – Fraunhofer Academy nabízí program modulárního online vzdělávání, který rozvíjí interdisciplinární, technologické a manažerské digitální kompetence zdravotníků i odborníků z průmyslu.

Společným cílem všech projektů je rozvoj prakticky využitelných digitálních kompetencí v reálném prostředí zdravotní péče.  

Zjistit více o vzdělávacích programech ve Španělsku, Nizozemí a Německu

Využití online vzdělávacích platforem

Vedle konkrétních vzdělávacích kurzů a programů vznikají v řadě zemí také online platformy, které dlouhodobě poskytují vzdělávací obsah, nástroje a podporu k rozvoji digitálních kompetencí. Na rozdíl od časově omezených kurzů umožňují zdravotníkům vzdělávat se průběžně a podle individuálních potřeb. 

Příklady tří takových online platforem jsou uvedeny zde:

  • Finsko – HealthVillagePro nabízí e‑learningové kurzy a praktické návody pro zdravotníky a sociální pracovníky k eHealth, telemedicíně a digitální transformaci.
  • Belgie – Health Data Academy poskytuje online kurzy o přístupu ke zdravotním datům, ochraně dat, interoperabilitě, AI, etice nebo datových standardech.
  • Nizozemsko – Digivaardig in de Zorg zpřístupňuje výuková videa pro vedení konzultací, návody k používání konkrétních zařízení a e‑learning moduly.
Zjistit více o online vzdělávacích platformách ve Finsku, Belgii a Nizozemí

Čerpá Česko inspiraci z mezinárodních projektů?

Česká republika se v oblasti digitalizace zdravotnictví dlouhodobě pohybuje spíše na konci evropských žebříčků a její zapojení do mezinárodních iniciativ v oblasti vzdělávání zdravotníků je velmi omezené. Aktivní účast na mezinárodních iniciativách by přitom mohla významně přispět k systematickému rozvoji digitálních kompetencí českých zdravotníků a k přenosu zahraničních zkušeností do domácího prostředí. 

V současné době běží například projekty XiA nebo SUSA a členským státům EU je také k dispozici Digital Health Transformation Academy, kterou zastřešuje iniciativa EIT Health. Akademie nabízí čtyři online kurzy zaměřené na digitální transformaci ve zdravotnictví:

  • Digital Health Transformation in Health Institution – komplexní úvod do základních strategií a nástrojů digitální transformace zdravotnictví, určený pro všechny zdravotníky,
  • Technologies for Digital Healthcare Transformation – přehled klíčových zdravotnických a IT technologií včetně jejich příležitostí a bariér,
  • Service Design for Digital Healthcare Transformation – kurz zaměřený na design thinking a jeho aplikace v inovacích digitálního zdravotnictví,
  • Implementing Digital Healthcare Transformation – kurz podporuje digitální transformaci v praxi (návody, zdroje, use cases) se zvláštním důrazem na manažerské role.

Kurzy kombinují online přednášky, interaktivní semináře, samostudium a praktické úkoly. Cena se liší podle příjmové úrovně jednotlivých států. Zapojení do těchto mezinárodních vzdělávacích programů by mohlo být dalším impulsem pro systematický rozvoj digitálních kompetencí zdravotníků v ČR.

 

Shrnutí

 

Ze zkušeností ze zahraničí vyplývá sedm klíčových doporučení pro rozvoj digitálních kompetencí zdravotníků:

#1 Definování rámce digitálních kompetencí

Nezbytným předpokladem je vytvoření (nebo převzetí) rámce digitálních kompetencí, který stanoví, jaké digitální dovednosti jsou od zdravotníků očekávány. Inspirovat se lze již existujícími rámci z jiných evropských zemí (např. Francie nebo Velká Británie).

#2 Mapování aktuální úrovně kompetencí

Na základě definovaného rámce je možné průběžně hodnotit, jaké digitální kompetence zdravotníci skutečně ovládají, například prostřednictvím testování a bodového hodnocení jednotlivých oblastí. Tento proces umožňuje identifikovat konkrétní oblasti, kde je potřeba digitální kompetence posílit.

#3 Cílené vzdělávací programy:

Vzdělávací aktivity by měly být zaměřeny právě na oblasti vyžadující zlepšení. Jako efektivní se osvědčuje kombinace online kurzů, prezenčních školení a interaktivních diskuzí. Zároveň je třeba reflektovat, že různé skupiny zdravotníků potřebují odlišné sady digitálních kompetencí – přizpůsobení obsahu i formy vzdělávání je klíčové. 

#4 Začlenění eHealth do výuky na lékařských fakultách

V některých zemích je edukace o službách, nástrojích a celkovém fungování elektronického zdravotnictví již součástí osnov lékařských fakult, přičemž studenti za absolvování získávají kredity. V ČR nabídka digitálního vzdělávání zůstává roztříštěná, převážně volitelná a úzce oborově zaměřená.

#5 Aktivní účast na mezinárodních projektech

V této souvislosti se nabízí otázka, proč se Česká republika neúčastní mezinárodních projektů v oblasti vzdělávání zdravotníků, jako jsou XiA nebo SUSA, do kterých je zapojena většina ostatních evropských států. Účast na těchto iniciativách by mohla významně přispět k přenosu zahraničních zkušeností do domácího prostředí. 

#6 Spolupráce soukromého a veřejného sektoru

Úspěšné modely jsou téměř vždy založené na multisektorovém přístupu, kdy veřejný sektor poskytuje legitimitu, rámec a financování, soukromý sektor přináší technologie a agilitu, a akademická sféra zajišťuje kvalitu a výzkumné zázemí.

#7 Jasný mandát a koordinace

Klíčovým předpokladem pro realizaci všech výše uvedených bodů je určení instituce, která ponese odpovědnost za strategii, realizaci a financování rozvoje digitálních kompetencí zdravotníků. V některých zemích tuto roli hraje ministerstvo, v jiných specializované agentury či vzdělávací instituce.

​​Veřejně‑soukromá spolupráce (PPP) se ukazuje jako dobrý příklad k následování. Úspěšné modely jsou téměř vždy založeny na spolupráci různých aktérů, kde veřejný sektor poskytuje legitimitu, rámec a financování, soukromý sektor přináší technologie a agilitu a akademická sféra zajišťuje kvalitu a výzkumné zázemí.

Například nizozemský projekt DUTCH je výsledkem spolupráce univerzitních nemocnic, vzdělávacích institucí a soukromých firem, což umožňuje kombinovat simulované učení s nejnovějšími technologiemi. Belgická Health Data Academy funguje na bázi partnerství mezi vládní agenturou, univerzitami, technologickými firmami a pacientskými organizacemi. A německý program Fraunhofer Academy propojuje výzkumnou instituci s mezinárodními partnery (NHS UK a Universitat de Barcelona).

Vybíráme z digitalizačního slovníku

book

Digitální transformace zdravotnictví

Jedná se o postupné zavádění digitálních procesů a technologií do běžného fungování systému zdravotnictví, tedy do fungování nemocnic, ambulancí, ordinací praktických lékařů, zdravotních laboratoří atd. Cílem těchto změn je zvýšit efektivitu zdravotnictví (ušetřit finanční prostředky, snížit čas věnovaný administrativě, zlepšit dostupnost péče a další) a kvalitu poskytovaných zdravotních služeb.

Více informací

Digitální zdravotní gramotnost

Jedná se o schopnost člověka vyhledávat, porozumět a vyhodnocovat informace z elektronických zdrojů, které se týkají našeho zdraví nebo obecně systému zdravotnictví a aplikovat tyto získané znalosti na řešení určitého zdravotního problému. Příklad: Člověk je schopen, ať už ze své iniciativy nebo na základě doporučení lékaře, vyhledat a stáhnout si do telefonu aplikaci, pomocí níž se může kdykoliv podívat na své záznamy o provedeném očkování.

Více informací

EHDS: Evropský prostor pro zdravotní data

Jedná se o návrh zákona na úrovni EU, který bude po svém schválení platit i v ČR a který stanovuje pravidla pro nakládání s vybranými typy elektronické zdravotní dokumentace a její sdílení s lékaři a zdravotníky (za účelem poskytování zdravotní péče), stejně jako s vědci, výzkumníky či zástupci státu pro účely jejich zpracování pro vědu, vývoj nových léků, či tvorbu politik ve zdravotnictví. Zákon rovněž posiluje přístup občana ke svým zdravotním údajům v elektronické podobě a jeho kontrolu nad nimi.

Více informací

Elektronická zdravotní dokumentace

Jedná se o údaje a záznamy o zdravotním stavu pacientů (jako například proběhlé operace, předepsané léky, rentgenové snímky, záznamy o očkování) a o poskytnutých zdravotních službách (záznam o preventivní prohlídce, výstupní zpráva z nemocnice, atd.), které jsou vedeny v elektronické podobě a jsou uloženy na disku / elektronickém úložišti. Podmínky pro vedení elektronické zdravotní dokumentace včetně jejího zabezpečení jsou stanoveny zákonem, stejně jako tomu u je u vedení zdravotní dokumentace v papírové formě.

Více informací

Elektronický zdravotní záznam (EHR)

Elektronický zdravotní záznam shromažďuje veškeré dostupné zdravotní údaje o konkrétní osobě vedené v elektronické podobě, které se týkající jejího zdravotního stavu a poskytnuté zdravotní péče. Jedná se o veškeré záznamy návštěv u praktického lékaře, výsledky rentgenových vyšetření, informace o krevní skupině a alergiích, záznamy o provedeném očkování a další údaje. EHR na rozdíl od papírově vedených záznamů umožňuje zobrazit všechny tyto údaje na jednom místě, např. skrze mobilní aplikaci, i když jsou fyzicky uložené u vícero lékařů a zdravotnických zařízeních.

Více informací

Elektronizace/elektronické zdravotnictví (eHealth)

Elektronizace zdravotnictví znamená využívání informačních technologií (IT), mobilních telefonů, aplikací či dalších elektronických nástrojů při poskytování klasických zdravotních služeb a při péči o naše zdraví. Má mnoho forem. Patří mezi ně ukládání našich zdravotních údajů a dokumentů (záznam o očkování, předepsané léky, rentgenové snímky atd.) na disk nebo jiné elektronické úložiště (namísto jejich papírového vedení) a jejich sdílení mezi lékaři, poskytování on-line konzultací, využití mobilních telefonů při monitoringu pacienta, elektronické žádanky o vyšetření a další.

Více informací

Česko zaostává v digitalizaci zdravotnictví: Experti vyzývají politiky, aby se v předvolebních programech zavázali k nápravě

Digitalizaci zdravotnictví je přitom klíčová pro zvýšení kvality zdravotní péče, efektivitu systému a dostupnost zdravotních dat. Proto společně s devíti dalšími organizacemi, včetně Národní asociace pacientských organizací či Svazu průmyslu a dopravy, vyzýváme politické strany, aby se k digitalizaci zdravotnictví jasně přihlásily a podpořili ji i reálnými kroky: dostatečným financováním, posílením personálních kapacit, důrazem na uživatelskou přívětivost, vzděláváním a legislativním zakotvením v souladu s evropskými pravidly.

Decade_2024

Výsledky zdravotních vyšetření bez čekání a na jedno kliknutí: Přichází revoluce v digitalizaci, Česko na ni zatím není připravené

Na konci března 2025 vstoupila v platnost zásadní novinka v digitalizaci zdravotnictví – nařízení o Evropském prostoru pro zdravotní data, tzv. EHDS. To má pacientům zajistit snadný a bezpečný přístup k jejich zdravotním údajům skrz mobilní aplikaci či webový portál, eliminovat zbytečná vyšetření a ulevit lékařům od administrativy. Zároveň slibuje zlepšení diagnostiky, koordinace péče a zrychlení vývoje nových léčebných metod. Česko však zatím zaostává v přípravách, které jsou nutné k tomu, aby mohli lidé z benefitů naplno těžit.

Online consulting-cuate